FAQ

Hvad?

Hvem er det, der laver denne indsamling?
Initiativet til indsamlingen er taget af Kasper Birkeholm Munk, Kim Sivert Jensen og Dennis Ritter. Indsamlingen er anmeldt til Indsamlingsnævnet (Civilstyrelsen).
Indsamlingen er organiseret i en ikke-erhvervsdrivende forening som er etableret med det formål at lave indsamlingen.

Hvordan opstod ideen til indsamlingen?
Ideen til indsamlingen kom til Kasper i dagene efter den 18. september 2021 hvor meldingen om Chris Anker Sørensens ulykkelige dødsfald blev fortalt af TV2. Som aktiv motionscyklist og som familiefar til to piger blev Kasper dybt berørt af Chris’ bortgang og ønsket om at hjælpe Chris’ kone og to døtre opstod. Ideen om en indsamlingskampagne, som kunne bidrage med hjælp til familien og samtidig forlænge Chris’ eftermæle materialiserede sig gennem samtaler med Kim. Sammen blev de enige om at gøre noget for Chris’ familie. Og for Chris. I helt samme opofrende, uegennyttige ånd som Chris nu er blevet beskrevet og karakteriseret af venner og kolleger i medierne. Kort derefter blev Dennis præsenteret for ideen og tilbød al sin hjælp med at gøre indsamlingen til virkelighed.

Hvem har lavet det grafiske udtryk af Chris Anker Sørensen som I bruger i indsamlingen?
Det har Kim Sivert Jensen og Kasper Birkeholm Munk. Og grafikken er lavet specifikt til denne indsamling og må ikke bruges til andre formål uden forudgående aftale med os. Ditto er det heller ikke tilladt at trykke benytte grafikken og trøjerne til kommercielle formål endsige at ændre trøjerne med eksempelvis at trykke firmanavne eller andet på.

Hvem går pengene egentlig til?
Alt overskud fra indsamlingen går direkte til Chris´ efterladte familie, til hans to døtre Lærke og Laura og kone Michelle.

Er Chris Ankers Sørensens familie involveret i indsamlingen?
Nej – indsamlingen er skabt på initiativ af Kasper, Kim og Dennis. Men vi har sikret os familiens velsignelse af indsamlingens form og formål. Det har været en forudsætning for at vi ville skabe kampagnen.

Dennis var en af de første som Kasper & Kim tog fat i da ideen om indsamlingen opstod og har varetaget dialogen med Chris' kone Michelle, med Chris´ bror Allan Bo og deres respons har været meget hjertevarm og positiv.

Er indsamlingen lovligt anmeldt?
Ja. Indsamlingen er godkendt af Indsamlingsnævnet og er publiceret på nævnets hjemmeside.

Hvor lang tid varer indsamlingen?
Indsamlingen starter den 26/2 og slutter den 5/9 2022. Og det er ikke tilfældigt. Chris' sidste cykeltur foregik i Belgien til VM i september '21 - det sidste løb i Belgien i sæsonen. Den 26/2 køres Omloop Het Nieuwsblad i Belgien som er det første løb i Belgien i forårssæsonen.
Den 5/9 slutter indsamlingen - den dag hvor Chris ville have fyldt 38 år.

Når indsamlingsperioden er slut, skal der erlægges et samlet regnskab over hele indsamlingen til Indsamlingsnævnet.

Hvorfor?

Hvorfor laver I denne indsamling?
1. Fordi vi alle, på forskellig vis er blevet dybt berørt af Chris Ankers dødsfald. Fordi vi alle finder det rigtigt at støtte en lille familie i en utrolig svær og sorgfuld tid. 
2: Fordi vi synes det er vigtigt at gøre cyklister og bilister opmærksomme på, at vi skal passe på hinanden i trafikken så alle kommer sikkert hjem til deres kære. 
3. Fordi vi gerne vil bidrage til et styrket fokus på, at unge elitesportsudøvere tidligt i deres karriere tager relevant stilling til hvordan de pensions- og forsikringsmæssigt kan sikre dem selv deres familie i forbindelse med sygdom, ulykker og uventede dødsfald.

Hvorfor indsamle penge til Chris Anker Sørensens familie – der er da mange andre vigtige formål?
Der er mange værdige formål og der er uheldigvis mange familier hvor den ene forælder går bort alt for tidligt. Som initiativtagere ønsker vi at støtte en familie i en meget svær tid. En familie, der mistede en far, en ægtemand, et samlingspunkt, og en indtægt.

I særdeleshed ønsker vi at bidrage til at familien, trods tabet af den ene forælder, har en økonomisk formåen til at kunne blive boende i deres hus, at have råd til konfirmationer, efterskoleophold mm. 

Hvor mange penge er der tilovers når omkostninger til sweatshirts mm. er afholdt?
Vi har gjort ALT hvad vi har kunnet for at minimere omkostningerne i indsamlingen. Gennem støtte og godhjertet samarbejdsvillighed fra alle involverede parter kan vi sende halvdelen af dit støttebeløb på 500 kroner (250 kr.) direkte til familien.

Hvad er det for omkostninger som kampagnen har?
Omkostningerne i kampagnen hidrører driftsomkostninger til kampagnewebsite (gebyrer til hosting, drift og tilføjelsesmoduler), sweatshirts, tryk (tekstil og tryksager), emballage, kampagneboost på sociale medier, gebyr til indsamlingsnævn samt transaktionsomkostninger på kreditkortbetaling/mobile pay mm.

Resten af de processer som binder indsamlingen sammen har vi udført selv/udfører vi selv. Grafikken til trøjen har vi lavet selv, ligesom kampagnewebsitet hvor du befinder dig nu. Når du vælger at støtte, så pakker vi din minde-sweatshirt på vores ’lager’ i Kaspers kælder. Det klares af os selv og af Kaspers to døtre. Din adresselabel er udskrevet med en labelprinter vi har lånt og alle forsendelser fragtes i Kaspers gamle bil til fragtcentralen. Sådan har vi gjort med alle processer i indsamlingen: vi har puklet for at løse det selv og ellers spurgt om hjælp for at gøre det så billigt og simpelt som muligt.

Hvor mange penge håber I at samle ind?
Vi er stolte over ethvert beløb som vi kan hjælpe familien med og taknemmelig for den støtte som du og andre giver. På de dage hvor vi drømmer højt, så håber vi, at vi at mindst 1000 mennesker ønsker at donere 500 kr. eller derover. Viser det sig muligt at indsamle et større beløb så bliver vi meget, meget glade.

Efter aftale med Chris Anker Sørensens hustru Michelle har vi sat en øvre indsamlingsgrænse på 500.000 kr. Ethvert beløb over 500.000, som det lykkedes at indsamle, vil blive overrakt til organisationen Børn, Unge & Sorg af Michelle.

Hvordan?

Er der nogen der tjener penge ved indsamlingen – produktion af sweatshirts, tryk mm.?
Nej. Alle involverede parter arbejder enten frivilligt med indsamlingen eller bidrager med ydelser som afregnes til kostpris.

Hvorfor har I lavet en sweatshirt som del af indsamlingen – ville det ikke være billigere og nemmere bare at samle penge ind?
Det ville bestemt være nemmere blot at lave en standard indsamling. Men formålet med denne indsamling er ikke blot at indsamle et støttebeløb. Vi ønsker med indsamlingens format at skabe dialog og samtaler mellem mennesker. Og det er netop derfor at vi sender en minde-sweatshirt til dem som støtter. For vi håber at denne trøje vil få minder til at dukke op, smil til at brede sig og samtaler til at spire når mennesker bærer den i deres hverdag. Samtaler om Chris Anker Sørensen, og alt det, han stod for. Cykelsport, sjove historier, nærhed og ordentlighed. 

Hvor bliver jeres sweatshirt produceret og trykt?
Den sweatshirt vi bruger, kommer fra producenten Stanley&Stella – en virksomhed med høje målsætninger for bæredygtighed – for både mennesker og for planeten. Du kan læse mere om deres mission og værdier her - https://www.stanleystella.com/en-gb/our-path-to-sustainability. Vi får trøjerne direkte fra Stanley&Stella's lager i Holland hvorefter de trykkes i hovedstadsområdet. 

Hvordan kan jeg hjælpe med at styrke indsamlingen?
Vi bliver glade for al den hjælp der kan styrke indsamlingen og dens resultat. Du kan starte med at støtte og stolt bære din sweatshirt. Deling af budskabet via sociale medier så flest mulig mennesker lærer indsamlingen at kende er også en gave. Måske kender du andre aktører (virksomheder, organisationer og lign.) som har lyst til at støtte indsamlingen. Dem må du gerne prikke til og bede om at tage kontakt.

Kan jeg købe en sweatshirt?
Nej – du kan ikke købe en sweatshirt. Vi er ikke en forhandler af merchandise men en indsamlingskampagne.

Indsamlingen er skruet sådan sammen, at for hver individuel donation på 500 kr. eller derover til indsamlingen, så sender vi dig en sweatshirt til minde om din støtte til familien og som minde om Chris. En donation på 1000 kr. udløser IKKE to sweatshirts. Hvis du ønsker at modtage to eller flere sweatshirts skal du foretage din donation af to eller flere omgange. 

Hvorfor bliver min donation trukket fra mit kort inden I afsender jeres minde-sweatshirt?
Som anført i forrige spørgsmål: Vi sælger ikke merchandise men driver en indsamlingskampagne. Din donation til indsamlingen er uafhængig af vores minde-sweatshirt og trækkes på dit kort, typisk ca. 2 dage efter din donation. Derefter gør vi vores bedste for, at sende minde-sweatshirts til dem der donerer, så hurtigt som vi kan.  

Jeg vil gerne donere og have flere sweatshirts – hvordan får jeg det?
Er I en gruppe individer (kolleger, en cykelklub eller lignende) som går sammen om at støtte indsamlingen så kontakt venligst indsamlingen direkte via beskedmodulet her på siden. Vi aftaler vi summen af de individuelle donationer samt størrelsesfordelingen af sweatshirts. Herefter doneres det samlede beløb til indsamlingen via kontooverførsel eller mobilepay.

Hvad med skat, moms og gaveafgift?
Vi har søgt Skattestyrelsen om bindende svar på, om foreningen For Chris, som står bag indsamlingen, er skatte- og/eller momspligtig, og om der skal betales skat/gaveafgift af gaven til Chris’ efterladte. Vi forventer svar herpå i løbet af foråret 2022.

Vi har her søgt juridisk og skatteteknisk rådgivning og det er vores rådgiveres opfattelse, at foreningen ikke er skatte- eller momspligtig, og at gaven til Chris’ efterladte er skatte- og afgiftsfri. Det er vores naturlige ønske, at mest muligt går til Chris efterladte hustru og to døtre.